Unngå brann i lampene

Brennende husLamper er noe vi alle har, og kjøper til våre boliger men tenker du over at de også kan være farlige?

Lampene sørger for at vi har lys hver eneste dag og at vi får gjort alt vi skal gjøre, ettersom vi klarer å se verden rundt oss. De fleste av oss er veldig klar over at vi aldri må gå fra komfyren påslått og at alt elektrisk utstyr skal være av når du forlater din bolig. De fleste vet at det er viktig å trekke ut lofilteret i tørketrommelen og rense det. Alt småutstyr skal alltid trekkes ut. Men hva med lampene?

Belysning

Det er en god del å tenke på når det kommer til belysning også. Belysning er en sånn ting som fort blir usynlig fordi det er der hver dag og vi tenker ikke over at vi bruker det. Det er viktig å aldri bruke en sterkere lyspære enn det som skal i lampen. Det kan føre til overbelastning av lampen og dermed føre til brann.

Det er også viktig å sørge for at du alltid monterer alle lyspunkter korrekt, gjerne la en montør utføre installasjon om det er mer avansert enn du selv klarer. Har du barn i huset? Da må du ikke glemme at på barnerom skal man helst bare ha fastmonterte lamper. Under lek kan barn veldig fort velte lamper som står løst, og dette kan føre til brann.

Handle på nett?

Ja, det å handle lamper på nett er veldig bra, for du kan faktisk gjøre god research og få vite alt om lampen på forhånd. Er du for eksempel interessert i en lysekrone kan du sjekke ut http://www.belysningsdesign.com/lysekroner.

Når du handler er det også viktig å være bevisst på hvilke lamper og pærer du velger. Noen pærer, som for eksempel halogenpærer. Disse bør aldri stå på lenge og ubevoktet ettersom de kan ta fyr. Mange bruker også en del levende lys og ild i peisen. Det er vakkert og skaper god stemning, men det kan også være ekstremt brannfarlig om man ikke passer godt nok på eller forlater rommet.