Surf sikkert på nettet

De største søkemotorene jobber jevnt med å skape så sikre søkemotorer som mulig. Internett er det aller største organet hvor vi markedsfører oss, men selv om internett gjør det enklere for oss å dele med resten av verden, så kan det by på en del problemer. Å tenke på sikkerhet og trygg surfing er viktig for å kunne finne de kildene vi søker, og for å bevare våre digitale verktøy så lenge som mulig.

internet

Når du søker på de forskjellige søkemotorene, er det som regel de første treffene på søket ditt som er de mest sikre sidene å hente informasjon fra. Søkemotorene jobber jevnlig med å rangere kildene som matcher ditt søk aller best, og derfor er det også viktig med gode ankertekster når du lager hjemmesider. Jo mer nøyaktig ankertekst du oppgir eller finner på siden, desto lettere er det for både søkemotorene og også brukerne å finne det man trenger.

Skal du oppgi sensitiv informasjon, legg merke til at siden starter med «https» og ikke «http». «Https» er det sikreste av de to.

«I USA bestemte Det hvite hus at alle statlige nettsteder skal ha HTTPS ved utgangen av året.»

Mange nettsider bruker integrerte antivirusprogrammer, noe som gjør surfingen mye tryggere. Sikkerhet har blitt mye viktigere siden internett trampet inn over dørstokken på 1990-tallet, og i dag er de fleste nettstedene utrustet med de beste antivirusprogrammene for å sikre sine målgrupper det beste!

Se gjerne etter personvernsbestemmelser på nettstedet. Alle gode nettsteder har dette dokumentet oppgitt på sin side, som f.eks. Google. Hold antivirusprogrammet oppdatert, slik at ditt digitale apparat alltid er rustet mot virus og annen dårlig programvare. Ønsker du ekstra sikkerhet, brukes også de såkalte brannmurene for å hindre hackere fra å komme inn på din PC.