Sikker streaming?

Er det egentlig trygt å benytte seg av streaming tjenester på nettet?

Det blir stadig mer populært å streame musikk, film fra for eksempel https://www.film2home.se/no. Spørsmålet om trygghet på nettet er også mer aktuelt enn noen sinne ettersom vi alle har stadig mer av våre liv på nettet. Vi deltar på sosiale medier som Facebook, twitter og instagram. Vi har banktjenester på nettet, og samtlige av våre abonnement på for eksempel telefon og streaming tjenester ligger selvfølgelig på nettet.

Tilgjengelighet er sårbarhet?

Er denne stadige tilgjengeligheten vår også vår sårbarhet? Ja, spesielt om vi ikke klarer å beskytte oss mot de forskjellige trusler som finnes på nettet. Det er utrolig viktig at vi faktisk har gode antivirusprogrammer som sørger for at det er vanskelig å legge inn virus, trojanere og lignende på maskinen vår.

Brannmur?

Så lenge du er online og du ikke har noen virusbeskyttelse på maskinen din, er du et lett offer for hackere som vil inn på maskinen din. Derfor lønner det seg blant annet å skaffe seg en brannmur. Denne følger med eller er ett mulig tillegg til de fleste antivirus i dag. Denne fungerer slik at den setter opp et virtuelt skjold, slik at kun de du har gitt tillatelse kan komme inn på eller forbinde seg til din maskin. Sørg derfor for at du har en brannmur på din PC.

Når skaden er gjort?

Hva kan du gjøre når skaden er gjort? Det absolutt første du må gjøre er å sette opp og eller oppdatere ditt virusprogram. Ikke ha gratisversjonene ettersom de ofte bare finner virus, uten å fjerne dem. Kjøp antivirus, og få gjerne med brannmur. Skift så passord på alle tilgjengelige tjenester som kan ha blitt hacket.

Platelager og stetskop